Pierwsze kroki w szkole to nie lada wyzwanie: nowe środowisko i oczekiwania mogą budzić różne obawy. Szkoła to nie tylko nauka. To również emocjonalne wyzwanie dla dziecka. Wielu rodziców zastanawia się, jak przygotować dziecko do roli ucznia, jak rozbudzić w nim ciekawość i pasję do nauki, by nie stała się ona przykrym obowiązkiem. Nauka czytania i pisania wymaga nie tylko dojrzałości intelektualnej dziecka, ale również motywacji do podjęcia takiego wysiłku. Tym bardziej ważna staje się pierwsza książka, którą rodzice podsuną dziecku do samodzielnego czytania.
Składająca się z 19 tomików seria szwedzkiej pisarki, Marie Louise Rudolfsson, opowiada o przygodach kucyka imieniem Białek i o jego licznych przyjaciołach. Niezwykłe historie wciągają małych czytelników, a krótkie rozdziały, prosty język i duża czcionka powodują, że czytanie sprawia przyjemność i dzieci chętnie sięgają po kolejne tomiki.
Towarzyszące kucykowi doświadczenia i emocje można porównać do tych, które dzieci przeżywają w początkowych latach nauki: czasowa rozłąka z rodzicami połączona z lękiem i ciekawością nowego środowiska, próby sprostania samodzielności, nauka znoszenia przykrych doznań i odraczania ich do momentu, kiedy będą mogły znaleźć ujście w bezpiecznym otoczeniu, czyli w domu. Piękne opisy przyrody koją dziecięce emocje, a przeżycia bohatera i jego język umożliwiają dziecku identyfikowanie się z nim. Dialogi między zwierzętami przywodzą na myśl dziecięcy sposób komunikowania się, a łagodny język, bez przemocy, wprowadza w świat bliski ich przeżyciom.
Zachęcam, aby pierwsze tomy Białka czytać razem z dzieckiem, gdyż na początku jego uwaga jest tak zaangażowana w składanie liter i płynne czytanie, że niejednokrotnie gubi treść. Przy kolejnych zaś warto towarzyszyć dziecku aby, w potrzebie, wspierać jego samodzielne wysiłki.
Marta Bąkowska
Specjalista Psychologii Klinicznej Dziecka
Zakład Psychologii Zdrowia
Instytut Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka
Napisz komentarz
You must be logged in to post a comment.